Wydarzenia ostatnich tygodni odsłoniły przed nami zupełnie nową rzeczywistość. Rzeczywistość, z którą musimy się wszyscy zmierzyć i w której musimy się odnaleźć. Zaplanowane miesiące wcześniej wyjazdy na konferencje zamieniły się w transmisje video. Szkolenia na salach zastąpiły nam kursy online i webinary. Prawie cała nasza komunikacja przeniosła się do internetu. Doczekaliśmy czasów, kiedy nawet reklamy i koncerty nagrywane są z domów. Wykorzystanie kanału online, które było dotychczas wyborem, stało się koniecznością.

Internet stał się naszym codziennym dostawcą edukacji, rozrywki, rozwoju i komunikacji. To w tym “miejscu” spędzamy teraz najwięcej czasu, tu przeniosły się nasze działania biznesowe i pasje.

Nie zapominaj o swoich klientach

To czas, kiedy marketing internetowy powinien być zatem w rozkwicie. Niestety, wskutek panującej pandemii wiele firm obrało strategię cięcia kosztów marketingowych. Skupienie na walce o przetrwanie pociąga za sobą trudne decyzje i koszty marketingowe często jako jedne z pierwszych ulegają znacznemu zmniejszeniu. Takie działania jednak skutkują obniżeniem jakości relacji ze swoimi odbiorcami, które nie raz mozolnie, latami, były budowane.. Tracąc kontakt z klientami, powodujesz, że szybko o tobie zapomną. Stać cię na to?

To, w jaki sposób i czy w ogóle marki komunikują się dziś z odbiorcami, może mieć ogromne przełożenie na ich pozycję rynkową za kilka miesięcy, kiedy sytuacja zacznie wracać do normy.

I dlatego trochę na przekór, przewrotnie, warto właśnie teraz wzmocnić działania online marketingowe, które pozwolą zachować więzi z konsumentami, ale za którymi będzie stała autentyczna pomoc. Kryzys pewnego dnia się skończy, a one zaprocentują!

Twórz autentyczny content

Kluczem działań marketingowych jest empatia – skupienie się nie na własnych potrzebach, ale ludzi wokół – klientów, pracowników i lokalnej społeczności oraz budowanie z nimi długofalowych, wartościowych relacji. Im bardziej są to relacje autentyczne, serdeczne i oparte na wzajemnym zrozumieniu, tym mocniej budują pozytywny wizerunek marki.

Planując aktywności marketingowe nie możesz o nim zapomnieć. Wiele marek w sytuacjach kryzysowych potrafi zbudować wokół siebie czarny PR. Wystarczy, że cena ich produktów zacznie lawinowo rosnąć lub sprzedaż zacznie być bardziej nachalna. Myślenie wyłącznie o zyskach szybko jest weryfikowane przez naszych klientów i odbiorców.

Zadbaj więc teraz szczególnie o autentyczny, wpierający i empatyczny content. Zaplanuj działanie marketingowe, które przyniosą realną pomoc, a tym samym wzmocnią więź z twoimi odbiorcami i podkreślą pozytywny wizerunek twojego brandu.

Z nich bierz przykład

Zastanawiasz się, jak to zrobić? Na myśl przychodzi ci wsparcie finansowe, jakiego udzielają duże, bogate przedsiębiorstwa? Wcale nie musisz przeznaczać milionów na pomoc w walce z pandemią. Zwłaszcza, jeśli ich nie masz. Bierz przykład z kilku brandów i wspomagaj innych na tyle, na ile jest to w twoim przypadku możliwe. Czasem od pomocy finansowej o wiele bardziej wartościowe i cenne są działania dające innym oparcie oraz przynoszące otuchę.

  1. Niektóre sieci restauracji postanowiły swoimi wyrobami bezpłatnie obdarowywać szpitale. Włączając się do takiej akcji pokazały, że dbają nie tylko o lokalną społeczność, ale i własny wizerunek. Akcje możesz śledzić w mediach społecznościowych #PosiłekDlaLekarza lub #GastroPomaga.
  2. Platforma Player.pl zorganizowała akcję #koncertdlabohaterów, podczas której zebrała 4 miliony złotych na walkę z koronawirusem.
  3. Wiele firm z branży kosmetycznej, biorąc przykład z koncernu L’Oreal, zaczęła produkować żele antybakteryjne, która bezpłatnie dystrybuuje aptekom i szpitalom.
  4. Zarówno koncerny międzynarodowe jak i małe przedsiębiorstwa przeobrażają swoje fabryki i szyją maseczki ochronne oraz fartuchy.
  5. Uber i FreeNow oferują personelowi służby zdrowia darmowe przejazdy. Akcję znajdziesz w sieci #TaxiDlaZdrowia.
  6. Niektóre brandy na czas walki z pandemią przerobiły swoje logotypy, aby nawiązywały do pozostania w domu i dystansu społecznego (np. Pizza Hut, Coca-Cola, Żywiec, Play, Volsvagen Polska).
  7. Orange zorganizował darmowe zajęcia online dla najmłodszych.
  8. Natomiast Pornhub wprowadził darmowe konto premium dla wszystkich, tym samym zachęcając do pozostania w domach 🙂
  9. Marka CCC z każdej sprzedanej pary butów postanowiła przekazać cześć dochodu na pomoc dla szpitala we Wrocławiu.
  10. Nestle z kolei wprowadziło pakiety osłonowe, dodatkowe świadczenia oraz dodatki do wypłat dla swoich pracowników wykonujących pracę na terenie zakładu.
  11. Amazon zaangażował się w działania Polskiego Czerwonego Krzyża i został jego głównym partnerem #AmazonPomagamy.
  12. Brand LPP nie dość, że szyje maseczki, to jedna z ich marek – Reserved – przekazuje 10% dochodu ze sprzedaży produktów z kolekcji Joyful #Ecoware szpitalom. Na medal jednak zasługuje najbardziej zachowanie zarządu, który na czas epidemii, aby nie dopuścić do zwolnień grupowych swoich pracowników, obniżył swój dochód do złotówki miesięcznie.

Powyższe działania są nie tylko egzaminem na naszą odpowiedzialność społeczną, ale niosą realną pomoc, która zostanie doceniona i z pewnością będzie mieć wpływ na twój wizerunek. To działania, które pokazują, że empatia i umacnianie relacji z odbiorcami pomagają nie tylko tym, którzy tej pomocy teraz potrzebują, ale i nam samym.

Oby chęć niesienia pomocy pozostała z nami jak najdłużej! #ZostańWdomu

Write A Comment