Prawie wszystkie nowoczesne organizacje czy agencje tworząca produkty digitalowe skupiają się dziś na poznaniu potrzeb swoich użytkowników. Dzięki temu ich produkty czy usługi nierzadko stają się prawdziwą innowacją i zyskują spore grono zadowolonych klientów. Chcesz poznać sekret ich powodzenia? To wdrażanie myślenia projektowego i działanie według jego prostych i konkretnych zasad. Bo myślenie projektowe idealnie sprawdza się w kształtowaniu User Experience.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są zalety wdrożenia zasad Design Thinking w kreowaniu User Experience,
- na czym polega ten proces,
- i jakie są jego etapy.
Zalety wdrażania myślenia projektowego
Wdrożenie myślenia projektowego do kultury organizacyjnej firmy jest bezcenne. Zwłaszcza, jeśli w jej strategii leży dostarczanie konkretnych usług czy produktów digitalowych.
Organizacja, która stosuje ten sposób myślenia i działania:
- usprawnia, porządkuje i modyfikuje proces tworzenia produktu,
- zmniejsza marnowanie zasobów, poprzez tworzenie usług odpowiadających na konkretne potrzeby użytkowników,
- minimalizuje ryzyko związane z niedopasowaniem usługi do potrzeb użytkowników,
- pozwala spojrzeć zarówno na problem jak i rozwiązanie z szerszej perspektywy, za sprawą myślenia i działania interdyscyplinarnego zespołu,
- usprawnia pierwszą fazę cyklu życia produktu, dzięki czemu jest on w stanie szybko osiągnąć wzrost sprzedaży,
- odczuwa rosnącą konwersję, lojalność użytkowników oraz ich zaangażowanie i zadowolenie, ponieważ produkt lub usługa spełnia ich wymagania oraz rozwiązuje problemy,
- odnotowuje szybszy zwrot z inwestycji i zwiększa przychody.
Jak obserwować użytkowników
Pierwszym krokiem w procesie tworzenia produktu lub usługi opartej na myśleniu projektowym jest zbudowanie interdyscyplinarnego zespołu, który powinien się składać z osób z różnych środowisk i o rożnych kompetencjach. Na tym zespole projektowym będzie spoczywała odpowiedzialność podążania za myślami i działaniami potencjalnego użytkownika, a także konstruowanie prototypów rozwiązań i ich testowanie.
Zbudowanie zespołu, w którego skład będą wchodzić ludzie o różnych specjalnościach, to szansa na uwolnienie ich kreatywnego i twórczego potencjału. Dlatego warto zaangażować osoby z naprawdę różnych środowisk i obszarów działalności firmy.
Jednym z zadań zespołu będzie stworzenie mapy myśli lub user journey, które będą tworzone w oparciu o realny problem lub potrzebę użytkownika. Zanim jednak się to stanie, potrzebny jest z nim kontakt, obserwacja jego zachowań, rozmowa oraz podejście pełne empatii. Tylko znając realne, czasem nawet nieuświadomione potrzeby naszych potencjalnych odbiorców jesteśmy w stanie na nie odpowiedzieć.
Fundamentalnym elementem myślenia projektowego jest obserwacja użytkowników w ich realnym środowisku. Innowacji nie tworzy się w zamkniętym biurze, a wśród ludzi. Konieczne jest wejście w ich życie i obserwacja zachowań. Takie spostrzeżenia pomagają w znalezieniu potrzeb, które są nieuświadomione. Badana osoba może nie wiedzieć, czego chce, zanim baczny obserwator tej potrzeby nie dostrzeże. Twoją rolą jest odkryć jej rzeczywiste problemy i wraz z pomocą osób z zespołu zaproponować jak najlepsze rozwiązanie.
Zbuduj user journey
Wasze obserwacje i spostrzeżenia należy poddać analizie. Każdy z was będzie miał przecież inne – jedni lepsze, inni gorsze, ale tylko dzięki dyskusji będziecie mogli zderzyć je ze sobą. Analiza waszych spojrzeń i tworzenie na ich podstawie rozwiązań powinno odbyć się za pośrednictwem narzędzia, jakim jest mapa doświadczeń użytkownika (user/customer journey map). Na to, jak ją stworzyć, poświęciłam cały obszerny artykuł, w którym opisuję krok po kroku jak wygląda praca nad tworzeniem takiej mapy i z jakich elementów powinna się składać. Wasze obserwacje muszą zostać spisane i przeanalizowane, ponieważ tylko takie działanie pozwoli zebrać spostrzeżenia wszystkich osób w jednym miejscu i podjąć decyzję, jakie rozwiązanie będzie optymalne.
Dlaczego testowanie jest tak ważne
Rezultat prac zespołu w postaci gotowego produktu lub usługi trzeba przedstawić graficznie, wizualnie lub w każdy inny sposób, który pomoże innym zrozumieć jego istotę. W tym celu należy stworzyć prototyp – layout strony internetowej, aplikacji lub gotowego produktu/rozwiązania. Ważne jest, aby prototyp był prosty i aby jego wykonanie nie wymagało wysiłku. To sprawi, że nikt z zespołu się do niego nie “przywiąże” i bez sentymentu go zmodyfikuje lub całkowicie z niego zrezygnuje, jeżeli okaże się ..totalną pomyłką.
Samo stworzenie prototypu to nie wszystko. Kolejnym krokiem jest oddanie go grupie docelowej i obserwacja jak będą sobie z nim radzić.
Warto podczas testów angażować jednocześnie użytkowników, jak i osoby z zespołu projektowego, które od razu będą nanosić poprawki.
Testowanie, poprawianie oraz zmiany – dziesiątki, a nawet setki zmian to konieczność. Podczas testów należy wziąć pod uwagę całe spektrum doświadczeń użytkownika i zbadać każdy element budujący całość produktu lub usługi.
Im więcej zmian i poprawek, tym doskonalszy będzie efekt końcowy. Innowacyjność polega na przyzwoleniu sobie na błędy. Tylko popełniając i dostrzegając je, jesteś w stanie stworzyć produkt jednocześnie innowacyjny i spełniający wymagania dzisiejszego użytkownika. Pamiętaj, że z każdą kolejną iteracją twój produkt będzie atrakcyjniejszy i ciekawszy.
Kroki procesu projektowego
- Stwórz interdyscyplinarny zespół projektowy. Zaproś do współpracy osoby z różnych środowisk.
- Na podstawie obserwacji zdefiniujcie problemy i potrzeby Waszych użytkowników. Aby znaleźć rozwiązanie, należy wpierw zdiagnozować problem. Wywiady, obserwacje, zbieranie danych na tym etapie są koniecznością.
- Przeanalizujcie swoje spostrzeżenia. Poddajcie myśleniu krytycznemu każde rozwiązanie, które uznacie za dobre.
- Modelujcie możliwe scenariusze użycia, wizje i strategie.
- Stwórzcie prototyp w postaci layoutów, szkiców, makiet itp.
- Testujcie prototyp na użytkownikach. Poddajcie go ocenie, a następnie wdrażajcie kolejne zmiany i ponownie testujcie.
Tworzenie produktu opartego na myśleniu projektowym jest długim i złożonym procesem, wymagającym wysiłku i zaangażowania wielu osób. Efekty takiego podejścia potrafią jednak zmieniać zastaną rzeczywistość i wyznaczać trendy. Spróbujesz?