“Wysłano powiadomienie o zapłacie”. “Informujemy, iż nastąpiło wylogowanie z systemu”. “Prosimy o potwierdzenie otrzymania wiadomości”…

Któż z nas nie otrzymał choć raz komunikatu o podobnie nieprzyjaznym brzmieniu? Kiedyś taki styl był normą. Dziś (uff!) powoli przechodzi do historii.

Za tym niezwykłym sukcesem stoi rzesze językoznawców oraz ich uczniów, którzy postanowili upraszczać komunikację. Dzisiejszy artykuł poświęciłam opisaniu – jakże ważnej – roli osób, które pokochały prostą komunikację w internecie:

  • kim są i czym zajmują się UX writerzy?
  • Jak ważna jest ich rola podczas kreowania doświadczeń użytkownika i dlaczego?
  • Czym praca UX writera różni się od pracy Copywritera?

Rola UX writera

Dziedzina User Experience jest szeroka i odnosi się do wielu aktywności. To nie tylko zbiór dobrych praktyk, wykorzystywanych podczas projektowania usług lub produktów. To również inne obszary, których celem jest rozwiązywanie realnych problemów użytkowników i odpowiadanie na ich potrzeby, za pomocą produktów spełniających ich oczekiwania. Jednym z nich jest projektowanie treści.

I może pomyślisz, że projektowanie odnosi się do wielu aktywności, ale nie do pisania. I tu Cię zaskoczę, bo UX writer nie tyle pisze, co właśnie – przy użyciu odpowiednich słów – projektuje doświadczenia odbiorcy.

Jego zadaniem jest projektowanie contentu, który z jednej strony będzie konwertował i zdobywał wyższe pozycje w wyszukiwarce, a z drugiej dostarczał pozytywnych wrażeń użytkownikowi (alleluja!).

No więc w którym momencie tworzenia produktu UX writer powinien być obecny?

W każdym! Ale przede wszystkim podczas:

  • przygotowywania koncepcji nowego produktu/usługi,
  • projektowania user journey,
  • tworzenia contentu dla produktu/usługi,
  • budowania makiet, badań A/B, badań użyteczności,
  • modernizacji produktów/usług.

Cechy UX Writera

Umiejętność prostej komunikacji oraz wysoki poziom empatii UX writera mają sprawić, że użytkownik poradzi sobie z produktem baaardzo intuicyjnie.

To niezbędne cechy takiej osoby! Dzięki nim użytkownik będzie korzystał z produktu sprawniej, szybciej i łatwiej.

Kim jest UX writer i czym jest microcopy- grafika

UX writer to osoba, która potrafi również tekst sformatować i rozmieścić w taki sposób, aby komunikaty stały się łatwe do odnalezienia i intuicyjnie wskazywały działanie.

Mile widziane są tu wszelkiego rodzaju ramki z niewielką porcją contentu, krótkie bloki tekstu, wytłuszczenia, wypunktowania, zdjęcia czy grafiki. Świetną praktyką jest też personalizowanie treści poprzez zadawanie pytań. Użytkownik odpowiadając na nie, automatycznie jest przekierowany we właściwe miejsce na stronie.

Czym różni się praca UX writera od pracy Copywritera?

Copywriter to osoba, która tworzy głównie teksty sprzedażowe, zdobywające uwagę oraz doprowadzające do konwersji. Jego celem jest przyciągnąć i zatrzymać uwagę potencjalnego klienta. Słowa, które tworzy powinny brzmieć tak, aby odbiorca zechciał zapoznać się z ofertą – poczuł, że jest dla niego dobra i aby promowany produkt kupił.

Cel UX writera jest nieco inny – jego tekst ma sprawić, że korzystanie z produktu będzie łatwe i przyjemne. On musi zrozumieć schemat myślowy użytkownika i zaprojektować dla niego takie treści, aby ten intuicyjnie korzystał z produktu. Komunikaty tworzone przez UX writera muszą być więc przejrzyste, czytelne i zrozumiałe.

Co ważne – praca UX writera nie kończy się po napisaniu tekstu. Tu też się nie zaczyna. UX writer uczestniczy w badaniach, które pomagają mu zrozumieć zachowania użytkowników. Następnie dopasowuje content zarówno do produktu, jak i odbiorcy. Bierze udział w kolejnych badaniach i kolejnych iteracjach. Współpracuje z projektantami. Jest współtwórcą user journey. Jego rola jest zatem o wiele bardziej rozbudowana niż rola Copywritera.

O ile więc tekst Copywritera wpływa na emocje klienta, tak treści UX writera wpływają na poprawę użyteczności (usability) danego produktu. Co nie znaczy, że świetny Copywriter nie może pisać treści zrozumiałych i relacyjnych, a UX Writer sprzedażowych. Często w agencjach to jedna osoba zajmuje się oboma rodzajami tekstów. I często to rozwiązanie świetnie się sprawdza. Ważne jest jednak, aby zrozumieć różnice.

5 zasad UX writingu

Poniżej zebrałam 5 najważniejszych zasad UX writingu. Lista powstała w oparciu o moje doświadczenia, więc potraktuj zawarte w niej zasady bardziej jak kierunkowskazy niż prawdę objawioną 🙂

5 zasad UX writingu_grafika

Czym jest microcopy – przykłady

Nieodłącznym elementem UX writingu jest microcopyproste, czytelne, treściwe i zrozumiałe formy tekstowe. Najczęściej znajdziesz je w interfejsach użytkownika, ale również na banerach, szyldach czy w sms-ach. Cechują się spójnością stylistyczną, prostotą i konkretem. Poprawiają wrażenia użytkownika i skracają czas reakcji.

Tworząc microcopy pamiętaj o właściwym “tone of voice”, czyli przyjacielskim wydźwięku komunikatu. Gratulowanie użytkownikowi w sytuacji, gdy np. zmienił hasło, z pewnością nie sprawi, że ten poczuje się dobrze…

Poniżej znajdziesz kilka przykładów microcopy. Po lewej stronie znajdują się te trudne i bezosobowe, a po prawej ich przyjemniejsze wersje.

“W dniu dzisiejszym został wystawiony dokument księgowy o numerze…. Prosimy o terminowe uregulowanie należności.” – Wystawiliśmy ci dziś fakturę. Prosimy, opłać ją w terminie.

“Gratulacje! Płatność zakończona sukcesem!” Dziękujemy za twoją płatność.

“Ups. Coś poszło nie tak”Wpisz ponownie swoje dane.

“Niepoprawny format adresu e-mail.”Wprowadzasz swój adres e-mail w nieprawidłowym formacie. Spróbuj ponownie.

“Brak dostępu do historii” Nie masz w tej chwili dostępu do swojej historii.

“Twój numer telefonu został pomyślnie zmieniony”Pomyślnie zaktualizowaliśmy twój numer telefonu.

Badaj content

Słowa mają moc – nie bagatelizuj ich podczas tworzenia produktu lub usługi. Drobiazgi, takie jak np. przecinek postawiony w złym miejscu lub strona bierna w CTA mogą fatalnie odbić się na doświadczeniach użytkownika oraz zmniejszyć ruch i konwersję. Podczas testów użyteczności lub badań A/B nie zapominaj też o badaniach contentu. Sprawdź, czy użytkownik na bank rozumie co ma zrobić. Jeśli nie, treść jest do …kitu i nie spełnia swojej podstawowej roli.

Projektowanie doświadczeń użytkowników w produktach internetowych nie kończy się więc na przejrzystych interfejsach, nowoczesnych funkcjonalnościach czy pięknych grafikach – ile byłyby bowiem one warte bez prostych, zrozumiałych komunikatów? 🙂

Write A Comment